Ποιο παιχνίδι ταιριάζει στο παιδί μου περισσότερο;

Posted by Despoina Katsoula 07/06/2017 0 Comment(s) Με τη ματιά της Εργοθεραπεύτριας,

 

Ας πάρουμε μια ιδέα για το τι παιδχνίδια μπορώ να παίξω με τα παιδιά μου ανάλογα την ηλικία τους.

Έχουμε 3 είδη παιχνιδιού:

 

1. Δραματικό – συμβολικό παιχνίδι 2. κατασκευαστικό 3. σωματοαισθητικό

 

1, Στα 2 έτη το παιδί κάνει πως οι κούκλες και τα ζώα του είναι πραγματικά αντιγράφοντας τους γονείς και τους δασκάλους. Στα 3- 4 το παιχνίδι γίνεται πιο αφηρημένο και τα αντικείμενα παρουσιάζουν κάτι άλλο. Τα παιδιά αναπτύσσουν σενάρια, βασίζοντας αυτά στη πραγματική ζωή και παίζουν με ενθουσιασμό και φαντασία. Στα 5 το παιχνίδι αυτό κοινωνικοποιείται αφού συμμετέχουν στο παιχνίδι 2 -3 παιδιά. Το παιχνίδι βασίζεται στη μίμηση της αληθινής ζωής και παίζουν συγκεκριμένους  ρόλους (επαγγέλματα, γονείς). Μέσα από το συμβολικό παιχνίδι τα παιδιά αναπτύσσουν τη δημιουργικότητά τους, την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και κατανόηση της γνώμης κάποιου άλλου.

 

2. Στα 4ερα το παιδί μπορεί να σχεδιάσει τον τρόπο με τον οποίο θα χτίσει μια κατασκευή και στη πορεία να ακολουθήσει αυτό. Ένα 5χρονο μπορεί να ακολουθήσει οδηγίες ή ένα έτοιμο μοντέλο και να δημιουργήσει ένα απλό σχέδιο ή ένα τρισδιάστατο σχέδιο. Μπορεί ακόμα να ενώσει μέχρι 10 κομμάτια πάζλ.  Το τελικό προϊόν είναι πολύ σημαντικό για το παιδί το οποίο ενδιαφέρεται να το δείξει στους άλλους και να δεχτεί την επιβράβευση. Όλα αυτά τα κατασκευαστικά παιχνίδια βοηθούν τα παιδιά να κατανοήσουν τη χωρική διάκριση και σχέση αντικειμένων μεταξύ τους. Αυτές οι δραστηριότητες είναι ακόμα λειτουργικές για τη σχολική επίδοση του παιδιού (γραφή).

 

3. Τα παιδιά από τα 2 έως τα 5 είναι πολύ ενεργά και εμπλέκονται συνέχεια στο σωματοκινητικό παιχνίδι (τρέξιμο. πηδήματα, τούμπες, σύρσιμο). Εμπλέκονται σε δραστηριότητες τέτοιου τύπου επειδή τους παρέχουν έντονα αισθητηριακά ερεθίσματα. Όλα αυτά τα παιχνίδια δε γίνονται με συγκεκριμένο στόχο και σκοπό, ο μόνος σκοπός είναι η ευχαρίστηση της κίνησης και η χαρά. Στα σωματικά παιχνίδια τα παιδιά ενδιαφέρονται πολύ να παίζουν με συνομήλικους τους. Πολλά παιδιά βέβαια απολαμβάνουν το ομαδικό από το ατομικό παιχνίδι και αυτή διαφορά δε σχετίζεται πάντα με την ικανότητα του παιδιού αλλά και με τις προτιμήσεις και το χαρακτήρα του παιδιού.

 

3-4 ΕΤΩΝ

Συμβολικό παιχνίδι

  • Δημιουργεί σενάρια παιχνιδιού στα οποία υποτιθέμενα αντικείμενα παίρνουν ρόλους αντικειμένων της καθημερινής ζωής.

Κατασκευαστικό παιχνίδι

  • Δημιουργεί κατασκευές με τη βοήθεια ενός ενήλικα
  • Ασχολείται με πάζλ και τουβλάκια

Σωματοαισθητικοκινητικό παιχνίδι

  • Απολαμβάνει το σωματικό παιχνίδι, τις κούνιες, τη τσουλήθρα στην παιδική χαρά και τα πηδήματα και το τρέξιμο.

Κοινωνικό παιχνίδι

  • Συμμετέχει σε ομαδικό κύκλο, σε παιχνίδια, και στη ομαδική ζωγραφική.
  • Απολαμβάνει το τραγούδι και το χορό σε ομάδα.
  • Παίζει με τα άλλα παιδιά και μοιράζεται μαζί τους και κουβεντιάζουν για το στόχο του παιχνιδιού.

    4-5 ΕΤΩΝ

 

Παιχνίδια κανόνων

  • Ξεκινά να παίζει ομαδικά παιχνίδια με απλούς κανόνες.
  • Συμμετέχει σε ένα οργανωμένο αδρο – κινητικό παιχνίδι.

Κατασκευαστικό παιχνίδι

  • Υπερηφανεύεται για την κατασκευή του
  • Δείχνει ενδιαφέρον για το στόχο της κατασκευής
  • Συνθέτει πολύπλοκες κατασκευές

Κοινωνικό – Συμβολικό παιχνίδι

  • Συμμετέχει σε παιχνίδια ρόλων μαζί με τα άλλα παιδιά.
  • Συμμετέχει στο ντύσιμο
  • Λέει ιστορίες
  • Συνεχίζει από ένα σημείο ένα παιχνίδι με φανταστικό σενάριο το οποίο έχει φανταστικούς χαρακτήρες.

     

5-6 ΕΤΩΝ

 

Παιχνίδια κανόνων

  • Οριοθετεί παιχνίδια.
  • Παίζει παιχνίδια σε υπολογιστή με κανόνες.
  • Είναι ανταγωνιστικός και συνεργάσιμος σε παιχνίδια.

Συμβολικό παιχνίδι

  • Επινοεί φανταστικά παιχνίδια
  • Δημιουργεί ιστοριούλες με ρόλους που βασίζονται στην εποχή ή σε κάποιο επάγγελμα.(έμφαση δίνεται στη πραγματικότητα)
  • Ανακατασκευάζει τον πραγματικό κόσμο στο παιχνίδι του.

Κοινωνικό Παιχνίδι

  • Συμμετέχει σε  ομαδικές δραστηριότητες.
  • Συμμετέχει σε οργανωμένα παιχνίδια (ποδόσφαιρο)
  • Έχει πολύ μεγάλη σημασία η επίτευξη του στόχου του παιχνιδιού

Εμείς σα γονείς μπορούμε να παρατηρήσουμε ποιο είδος παιχνιδιού επιλέγει περισσότερο το παιδί μας και μέσα σε αυτό να συνδιάσουμε και τα άλλα είδη παιχνιδιού. Αν έχουμε για παραδείγμα ενα παιδί που τρελλαίνεται να τρέχει, να πηδάει και να χοροπηδάει μπορούμε μέσα σε αυτο το παιχνίδι να βάλουμε και το κατασκευαστικό παιχνίδι.

 

Ζητάμε από το παιδί να περάσει όλα τα εμπόδια που έχει βάλει κατα νού και στο τέλος της διαδρομής να χτίσει ενα πύργο αντιγράφοντας ακριβώς το δικό μας πύργο. Ή πάλι σε μια αντίστοιχη διαδρομή μπορύμε να παίζουμε παιχνίδι ρόλων έτσι ώστε να βάλουμε τον συμβολισμό μέσα στο παιχνίδι. Προσπαθούμε να αναπτύξουμε ή να δείξουμε στο παιδί κάθε είδος παιχνιδιού ώστε να ευεργετηθεί από όλα τα είδη και να κερδίσει τα διαφορετικά οφέλη που δίνει το κάθε ένα από αυτά. 

Leave a Comment