Παντομίμα- ένα πολύ διασκεδαστικό παιχνίδι
Οι περισσότεροι από εμάς έχουμε παίξει παντομίμα. Έχουμε σκεφτεί ευφάνταστες κινήσεις και έχουμε μιμηθεί από απλές λέξεις έως σύνθετες προτάσεις και ταινίες. Τόσα τηλεπαιχνίδια έχουν βγει με αυτό το παιχνίδι και πάντα είναι ένα παιχνίδι που οι παρέες διαλέγουν. Έτσι και στο σπίτι μας έχουμε παίξει σε μεγάλες παρέες αυτό το διασκεδαστικό παιχνίδι και έχουμε βιώσει γέλια που πολλές φορές ακόμα θυμόμαστε.
Όταν στις γιορτές έφεραν στα παιδιά ένα επιτραπέζιο με εικόνες απλές για παντομίμα, ενθουσιάστηκα. Λέω τέλεια ευκαιρία για παιχνίδι. Μετά όμως αναρωτήθηκα αν θα μπορέσουν να ανταποκριθούν τα αγόρια αφού δεν είχαν παίξει πάλι και πώς θα υπάρξει συνεργασία μεταξύ τους αφού εντάξει όπως και να το κάνεις οι τσακωμοί είναι αρκετοί (δες το σχετικό βίντεο)
Ποιες ηλικίες είναι κατάλληλες για παντομίμα
Η παντομίμα μπορεί να έρχεται σε δομημένη μορφή αυτή του επιτραπέζιου παιχνιδιού και να πρέπει να ακολουθήσεις κανόνες όπως στα περισσότερα επιτραπέζια αλλά και γι' αυτό το λόγο υπάρχουν οι κανόνες, για να μη τους ακολουθούμε πάντα (αυτό μη το πείτε στα παιδιά)
Οπότε από 2 ετών ή και λίγο νωρίτερα μπορούμε ή σίγουρα έχουμε κάνει παντομίμα. Όταν λέμε στο μωρό μας κάνε τη γατούλα αυτό είναι ένα είδος παντομίμας. Όταν κάνουμε τις πρώτες μιμήσεις μαζί με τα μωρά μας είναι και αυτός ένας τρόπος παντομίμας. Η πρότασή μου είναι ότι όσο πιο νωρίς τα παιδιά μιμούνται λέξεις ή άλλους ανθρώπους και ζώα τόσα πρισσότερα οφέλη έχουν.
Πως μπορώ να παίξω τη παντομίμα;
Δε θέλω να επαναλαμβάνομαι αλλά δεν υπάρχει ένας τρόπος και κανόνας για να παίξουμε τη παντομίμα. Ο Παναγιώτης (5+ ετών) επέλεξε να παίξει παντομίμα με τον κλασσικό τρόπο αυτόν της μίμησης, αν και πολλές φορές του ξέφευγαν λεξούλες προσπαθώντας να περιγράψει τη λέξη με τις κινήσεις του. Η φαντασία του και η παραστατικότητά του ήταν σε πολύ καλά επίπεδα και πραγματικά πολύ διασκεδαστική. Προσπαθώντας να περιγράψει τις λέξεις για να τις βρούμε μιλάγανε ακόμα και τα μάτια του. Ο Δημήτρης δε όταν περιέγραφε ο αδερφός του ήταν προσηλωμένος και όλο και πετούσε λέξεις προσπαθώντας να μαντέψει τη σωστή.
Όταν ήρθε η σειρά του Δημήτρη (-3 ετών) ήταν πιο δύσκολο να τον πείσουμε να μη λέει τη λέξη που έβλεπε στην εικόνα. Εντελώς αυθόρμητα την έβλεπε και την έλεγε. Προσπαθώντας λοιπόν να του εξηγήσω αντιλαμβανόταν οτι δεν έπρεπε να τη πει αλλά δε μπορούσε να συγκρατηθεί και έτσι την ψιθύριζε. Προσπαθούσα να τον προλάβω λέγοντας του για παράδειγμα "Πώς κάνει ο δράκος;", που είχε να περιγράψει και το έκανε και ο αδερφός του το έβρισκε. Η χαρά τους ήταν μοναδική. Επίσης αυτό που πραγματικά άξιζε ήταν τα γέλια, αυτά τα ξεκαρδιστικά που έκαναν μόλις με έβλεπαν να μιμούμαι το φίδι. Ο μικρός Δημήτρης γινόταν όλο και καλύτερος και ο Παναγιώτης πιο παραστατικός με τις πολλές φορές που παίζαμε.
Τι προσφέρει η παντομίμα
Η παντομίμα είναι ένα παιχνίδι το οποίο βγάζει προς τα έξω πολλές δεξιότητες των παιδιών. Ανάλογα πως θα αποφασίσει η οικογένεια να παίξει το παιχνίδι τόσα διαφορετικά οφέλη μπορεί να αποκομίσει από αυτή την ενασχόληση. Επιγραμματικά να πω οτι είναι ένα αισθητικοκινητικό παιχνίδι το οποίο ζητά από το παιδί μέσο του σώματός του να μιμηθεί κάτι. Όλο το σώμα κινείται και οι αισθήσεις δέχονται ερεθίσματα τα οποία καλούνται να επεξεργαστούν και να οργανώσουν στον εγκεφαλό τους έτσι ώστε να δώσουν μια δομή σε αυτό που θέλουν να βγάλουν μέσα από το σώμα τους.
Θα πρεπει γνωστικα ένα παιδί να έχει αναπτύξει τις δεξιότητες που αφορούν τον γνωστικό τομέα, όπως θα πρέπει να γνωρίζει οτι ο βάτραχος πηδάει ψηλά και βγάζει τη μακριά γλώσσα του για να πιάσει τα κουνούπια. Μη γνωρίζοντας τι ειναι ή τι κάνει ο βάτραχος δε θα μπορέσει να είναι αποδοτικός στο παιχνίδι του και να έχει αποτέλεσμα και ίσως να ματαιωθεί. Οπότε αν κάποιο παιδάκι υπολείπεται στις γνωστικές δεξιότητες του η παντομίμα είναι ένα εύκολο παιχνίδι ώστε να τις αναπτύξουν ή βελτιώσουν παρέα με τον γονιό.
Τέλος για ένα παιδάκι στην ηλικία του Δημήτρη που οι κανόνες μπορούν να προσαρμοστούν σκεφτείτε πόσα οφέλη μπορεί να αποκομίσει μόνο από την περιγραφή της λέξης ή τη μίμηση της κίνησης που μπορείτε να του δείξετε.
Η εξωλεκτική του επικοινωνία αναπτύσσεται και ο λόγος του βελτιώνεται βρίσκοντας παράγωγα ή λέξεις που να περιγραφουν την εικόνα που βλέπει. Επίσης η κινητική μίμηση προσφέρει κινητική ωρίμανση και ανάπτυξη κινητικών δεξιοτήτων που μπορεί το παιδάκι να μην είχε κατακτήσει.
Διαβάστε ένα παλαιότερο άρθρο με τον μικρότερο Παναγιώτη να μαθαίνει έννοιες μεγεθών