Επειδή μιλήσαμε αρκετά για τη γραφή αυτό το καιρό θα ήθελα με αυτή την ανάρτηση να κλείσω (τουλάχιστον για τώρα) το κεφάλαιο της γραφής με δραστηριότητες προετοιμασίας ενός πολύ μικρού παιδιού (από 2 έως 5 ετών) για το σχολείο και για τις δεξιότητες γραφής. Εύκολες και διασκεδαστικές δραστηριότητες που θα μάθουν στα παιδάκια να σχηματίζουν τα πρώτα τους σχήματα και γράμματα και θα βοηθήσουν εμάς τους γονείς στην πιο εύκολη εκμάθησή τους..Καλή διασκέδαση.
Βάφω με το δάχτυλο μέσα στη μπανιέρα
ΣΤΟΧΟΣ: Να προσφέρει στα παιδιά πρώιμη προγραφική εμπειρία ΕΠΙΠΕΔΟ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ: Να μπορεί να οδηγεί τα χέρια του ή τα δάκτυλα σε μια κατεύθυνση ΥΛΙΚΑ: Δακτυλομπογιές που βγαίνουν με το νερό. ΘΕΣΗ: Καθιστό μέσα στη μπανιέρα ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ: Βάζετε το παιδί στη μπανιέρα (χωρίς νερό), δίνετε στο χέρι του μια μεγάλη δακτυλιά από τη δακτυλομπογιά, και αφήνετε το παιδί να περάσει το χέρι του κατά μήκος όλης της μπανιέρας σε όποια κατεύθυνση αυτό επιθυμεί. Όταν το παιδί τελειώσει ανοίγετε το νερό και πλένεται και το παιδί και τη μπανιέρα.
Ζωγραφίζοντας στην άμμο
ΣΤΟΧΟΣ: Να δώσετε στα παιδιά την ευκαιρία να εξασκηθούν στη μίμηση βασικών προγραφικών σχημάτων. ΕΠΙΠΕΔΟ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ: Μίμηση απλών σχημάτων ΥΛΙΚΑ: ένα κουτί με άμμο ή παραλία με αμμουδιά, και ένα ξυλαράκι ΘΕΣΗ: όρθιο, γονατιστό, σε θέση μπουσουλήματος, ημιγονυπετής, ή να περπατάει γύρω
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
- Βάλτε τα παιδιά να σας μιμηθούν και να αντιγράψουν την κίνησή σας με ένα ξυλαράκι στην άμμο.
- Δώστε τους να κρατάνε το ραβδί είτε με το ένα είτε και με τα δύο χέρια. Βεβαιωθείτε ότι του δίνετε την δυνατότητα να παίξει και με το ένα και με το άλλο χέρι.
- Βάλτε τα να μιμηθούν απλά σχήματα ή μορφές στην άμμο.
Βάφοντας με νερό!
ΣΤΟΧΟΣ: Να διδάξει στα παιδιά τη μίμηση βασικών προγραφικών δεξιοτήτων ΥΛΙΚΑ: Πινέλα – βούρτες πλατιά ή λεπτά, νερό. ΘΕΣΗ: Καθιστό, γονατιστό, όρθιο. ΕΠΙΠΕΔΟ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ: Να μπορεί να κάνει μίμηση απλών σχημάτων ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ: Βάλτε το παιδί να βουτήξει το πινέλο στο νερό και να μιμηθεί ή να αντιγράψει μια ευθεία γραμμή με μια κατεύθυνση, στον τοίχο του πεζοδρομίου ή στον τοίχο της αυλής. Η ζέστη θα εξατμίσει το νερό και έτσι δεν θα γίνει καμία ζημιά.
Ζωγραφίζοντας με στένσιλ.
ΣΤΟΧΟΣ: Να μάθει τη μίμηση βασικών προγραφικών σχημάτων. ΥΛΙΚΑ: Στένσιλ, κραγιόνια ή μαρκαδόροι ή ξυλομπογιές ή δακτυλομπογιές ΘΕΣΗ: Καθιστό, μπρούμυτα, γονατιστό, ημιγονατιστό, στα τέσσερα, όρθιο. ΕΠΙΠΕΔΟ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ: Να μπορεί να κάνει μίμηση βασικών σχημάτων. ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ:
- Δώστε στο παιδί ένα στένσιλ από πλαστικό ή οποιοδήποτε άλλο υλικό.
- Βάλτε το να νοιώσει το σχήμα με το δάκτυλό του.
- Βάλτε το να νοιώσει το σχήμα με τα μάτια κλειστά.
- Βάλτε το να ζωγραφίσει στα κενά του στένσιλ με τα κραγιόνια – μαρκαδόρους. Αφαιρέστε το στένσιλ έτσι ώστε να δει το σχήμα που έφτιαξε.
- Βάλτε τα τώρα να ακολουθήσουν πάλι το σχήμα που έφτιαξαν αλλά χωρίς το στένσιλ.
- Βάλτε τα να προσπαθήσουν να επαναλάβουν το σχήμα χωρίς το στένσιλ αυτή τη φορά.
Τα στένσιλ μπορεί να είναι φτιαγμένα από διάφορα υλικά όπως σκληρό χαρτόνι, ύφασμα, γυαλόχαρτο ή ένα σκληρό υλικό που μπορεί να είναι κολλημένο στον τοίχο.
Ας σταματήσουμε τους συνεχόμενους κύκλους.
ΣΤΟΧΟΣ: Να μάθει στα παιδιά να σταματάνε όταν ζωγραφίζουν ένα κύκλο και να μην συνεχίζουν ζωγραφίζοντας κυκλικά, έτσι ώστε να σχηματίζεται μόνο ένας κύκλος και όχι πολλοί. ΥΛΙΚΑ: Χαρτί, μαρκαδόρος και ένα επίπεδο ξυλάκι – στικάκι. ΘΕΣΗ: Καθιστό. ΕΠΙΠΕΔΟ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ: Να μπορεί να μιμείται κύκλο.
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ:
- Ζωγραφίστε ένα μεγάλο κύκλο στο χαρτί και τοποθετείστε το ξυλαράκι στην αρχή / τέλος του κύκλου.
- Βοηθείστε το παιδί να ξεκινήσει από την αρχή του κύκλου (που εσείς ορίζετε), να ζωγραφίσει το κύκλο και να σταματήσει εκεί που θα συναντήσει το ξυλάκι αντί να συνεχίζει να ζωγραφίζει κυκλικά.
Αισθάνομαι τα σχήματα
ΣΤΟΧΟΣ: Να διδαχθούν τα παιδιά να μιμούνται προγραφικά σχήματα ΥΛΙΚΑ: κλωστή, χαρτόκουτο, γυαλόχαρτο ή επίπεδα ξυλάκια. ΘΕΣΗ: Οποιαδήποτε ΕΠΙΠΕΔΟ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ: Να μπορεί έστω και λίγο να μιμηθεί γραμμή.
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ:
- Φτιάξτε ένα οποιοδήποτε σχήμα πάνω σε ένα χαρτόκουτο με μια χοντρή κλωστή ή με το γυαλόχαρτο ή με τα ξυλάκια.
- Βάλτε το παιδί να το πιάσει και να το αισθανθεί και με τα δυο χέρια.
- Βάλτε τα να επαναλάβουν το σχήμα που αισθάνθηκαν με δακτυλομπογιά ή μαρκαδόρο δίπλα στο χαρτόκουτο.
Επίσης μπορείτε αν θέλετε να το κάνετε πιο δύσκολο να κλείσετε τα μάτια του παιδιού.
Ζωγραφίζοντας πάνω σε ένα αυτοκινητόδρομο.
ΣΤΟΧΟΣ: Να διδάξει στα παιδιά να μιμηθούν ή να κόβουν προγραφικά σχήματα. ΥΛΙΚΑ: Άμμος, αυτοκινητάκι ΕΠΙΠΕΔΟ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ: Να μπορεί έστω και λίγο να μιμηθεί γραμμή. ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ:
- Φτιάξτε ένα μεγάλο δρόμο στην άμμο, σχηματίζοντας όμως σχήματα.
- Βάλτε το παιδί να τρέξει το αυτοκίνητο πάνω στην άμμο, ανάμεσα στα σχήματα μπροστά και πίσω.
Αν δε έχετε άμμο μπορείτε να το φτιάξετε σε ένα μεγάλο χαρτί ή ανοιγμένο χαρτόκουτο ή με κλωστές να σχηματίσετε τον αυτοκινητόδρομο.
Σκουπίζοντας τον πίνακα
ΣΤΟΧΟΣ: Να διδάξει στα παιδιά προγραφική γραφή ΥΛΙΚΑ: Παλιό πανί ή σφουγγάρι, πίνακας ή τραπέζι ή τζάμια ΘΕΣΗ: Όρθιο. ΕΠΙΠΕΔΟ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ: Να μπορεί να κάνει οριζόντια, κάθετη ή κυκλική μίμηση γραφής. ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ: Βάλτε το παιδί να σκουπίσει την επιφάνεια πάνω κάτω, δεξιά αριστερά ή σε κυκλική φορά. Κάντε το εσείς πρώτα και μετά ας το κάνει το παιδί.
Σήματα στην άμμο.
ΣΤΟΧΟΣ: Να διδάξει στα παιδιά να μιμηθούν ή να κόβουν σχήματα. ΥΛΙΚΑ: Άμμος ΘΕΣΗ: Καθιστό ΕΠΙΠΕΔΟ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ: Να μπορεί να κάνει μίμηση οποιοδήποτε σχημάτων.
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ:
- Βάλτε το παιδί να μιμηθεί ή να κόψει σχήματα με το πόδι στην άμμο
- Βοηθήστε τα κατά τη διάρκεια της κίνησης όσο είναι απαραίτητο
Μπορείτε να βάλετε τα παιδιά να ζωγραφίσουν με τον αγκώνα ή το δάκτυλο.
Ζωγραφίζοντας στον αέρα.
ΣΤΟΧΟΣ: Να μάθετε στα παιδιά να μιμούνται ή να αντιγράφουν οριζόντια, κάθετη ή κυκλική κίνηση γραφής χρησιμοποιώντας την αδρή κίνηση. ΥΛΙΚΑ: Ένα άδειο ρολό από χαρτί κουζίνας – τουαλέτας, κομμένα αστέρια. ΘΕΣΗ: Όρθιο, γονατιστό. ΕΠΙΠΕΔΟ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ: Να μπορεί να μιμείται βασικά προγραφικά σχήματα.
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ:
- Κολλήστε τα αστέρια στην άκρη του ρολού έτσι ώστε να φτιάξετε ένα μαγικό ραβδί.
- Καθίστε απέναντι ή δίπλα από το παιδί.
- Μπορείτε να κρατήσετε το ραβδί είτε με το ένα είτε και με τα δυο χέρια.
- Κουνήστε το ραβδί στον αέρα σε διαφορετικές κατευθύνσεις. Βάλτε το παιδί να αντιγράψει την κίνηση.
Μπορείτε ακόμα να σχηματίσετε γράμματα στον αέρα ή και σχήματα. Μπορείτε με τη κίνησή σας να συνδυάσετε ήχους ή κάποιο τραγούδι ή ακόμα μπορείτε να ωθήσετε να παιδί να περπατήσει ή να τρέξει παράλληλα για να κάνετε τη δραστηριότητα ακόμα πιο δύσκολη.
Εάν θέλετε να ασχοληθείτε ακόμα περισσότερο με τις παραπάνω δραστηριότητες μπορείτε να φτιάξετε ένα πίνακα που να αναφέρει την επίδοση του παιδιού στη κάθε δραστηριότητα και όταν σε δεύτερη φάση την ξανακάνετε τότε να δείτε την επίδοση του παιδιού και πόσο καλύτερα θα τα έχει πάει. Αλλά μήπως καλύτερα απλά να παίξετε με τα παιδιά..Ναιιι!